Sunday, February 22, 2009

masalah problem....

penah rase tak korang ni not satisfied dengan sesuatu...macam2x hal lah..hal peribadi, hal keluarga, jiran, kawan2x, saudara terdekat, saudara jauh, orang melayu, umno, parti pembangkang, kes negara masa kini, mahupun melangkau jauh ke palestin dan israel..suma membuatkan kita berfikir...siapa kita yg terlalu kerdil berdiri tegak di atas muka bumi...bukan di bulan, jupiter, marikh mahupun pluto...

aku percaya Allah itu maha adil. dia tidak akan menguji hambanya yang tidak tahan diuji. maksudnya, dia tahu setakat mana kemampuan individu itu memikul beban masalah yang tergalas di pundaknya. ironinya, sebesar mana masalah kita, keimanan menjadi aras penanda yang kita adalah insan yang tabah. tabah fizikal dan mental.

kita tidak harus cepat melatah..pengalaman hidup yang tak sebesar mana ini mengajarkanku penawar yang paling berharga dalam apa2x masalah ialah masa...aku tidak tau ttg pengalaman org yang hidup hampir setengah abad..mungkin berlainan jawapannya...masa itu adalah faktor utama dan sampingannya tentulah keluarga, wang ringgit & yg sewaktu dengannya..mungkin banyak jenis lagi...

aku tidak akan mengajar cara menyelesaikan masalah kerana masalah ku juga banyak yang tidak terlangsai..aku tidak tahu bagaimana sehinggalah binatang yang bernama masalah itu muncul di hadapanku.. aku cuma bersedia bersama peluru2x berpandu untuk menyelamatkan diri...aku sedaya upaya menjadi seekor ultraman dyna di bandar tokyo yang memfight raksasa hingga terbelah 2. yang tak terdaya, just wait and see..boleh macam tu? kira aku face it gak la, jangan kata aku bangsat..sesungguhnya aku tidak lari dari masalah..

apa cerita nya ni...besar sgt ke masalah aku..aku bukan bini pak lah pun yang mungkin berkongsi cerita ttg masalah negara (mana tau, kot2x pak lah bagi tau bini dia). aku bukan eli yg menahan aib kerana gambar separuh bogelnya...aku bukan pengurus kilang yang terpaksa mengurangkan pengeluaran ekoran krisis ekonomi yang makin meruncing dan membuatkan dia berkeputusan membuang pekerja, aku bukan penduduk negara yang dilanda perang peluru berpandu israel, dan yg pastinya aku bukan salah seorang yang akan diberhentikan kerja ekoran krisis dunia matawang amerika..

yang pastinya, andai aku ni dikurnia lampu ajaib yang hanya perlu digosok sebagaimana kisah aladin, alangkah bahagianya...andai aku adalah doreamon yang memiliki poket ajaib, alangkah ajaibnya...andai lah aku barrack obama, akan ku lancarkan pelan damai seluruh pelusuk dunia...aku sebagai obama tidak akan mengiktiraf negara israel yg yahudinya berpesta membunuh manusia tidak berdosa...andai aku bomoh handal, akan ku santau semua manusia jahat di muka bumi ini..biar matinya dengan perut berbusung..wahahaha..ada siapa yg mahu pertikaikan betapa kejamnya aku...tak...firaun lg kejam..aku tidak membunuh terang-terangan...

sebagaimana aku merepek kerana terlalu serabut hari ni, korang just ignore apa yang aku repekkan...kalo aku baca balik pun, belum pasti aku faham apa yg terselirat dalam selebrum aku nih...confius....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home